Temat - motoryzacja - mechanik samochodowy, cewka zapłonowa i kilka faktów

ie pomiarowym (kryza, dysza, zwężka Venturiego) inne przepływomierze generujące różnice ciśnień (przepływomierze z krzywizną, przepływomierze piętrzące, przepływomierze kapilarne, przepływomierze dynamometryczne), np. rur

Temat - motoryzacja - mechanik samochodowy, cewka zapłonowa i kilka faktów

Przepływomierze - różne warianty

Często używane są mechaniczne przepływomierze

manometryczne (ciśnieniowe)
zwężkowe ? wykorzystują efekt spadku ciśnienia na elemencie pomiarowym (kryza, dysza, zwężka Venturiego)
inne przepływomierze generujące różnice ciśnień (przepływomierze z krzywizną, przepływomierze piętrzące, przepływomierze kapilarne, przepływomierze dynamometryczne), np. rurka Pitota, rurka Prandtla, mierniki wykorzystujące efekt Coandy
o zmiennym przekroju (rotametry) ? składają się z pływaka umieszczonego w stożkowej rurze. Są nazywane rotametrami od nazwy pierwszego producenta "Rota" (Niemcy)
tachometryczne
turbinowe
komorowe
oscylacyjne
wirowe, np. z wirem precesyjnym
Coriolisa

Popularnymi miernikami przepływu są też przepływomierze

elektromagnetyczne
ultradźwiękowe
termiczne i kalorymetryczne

Źródło: https://pl.wikipedia.org/wiki/Przep%C5%82ywomierz


Podstawowe fakty o układzie chłodzenia

Układ chłodzenia silnika spalinowego ? układ, którego zadaniem jest zapobieżenie wzrostu temperatury silnika ponad maksymalną (do 150 °C) oraz utrzymanie jej w optymalnym zakresie 90 °C do 100 °C. Prawidłowe funkcjonowanie układu chłodzenia jest niezbędne dla osiągnięcia przez silnik odpowiednich warunków pracy. W razie braku chłodzenia następuje szybki wzrost temperatury zasadniczych elementów silnika, co skutkuje pogorszeniem smarowania (utrata własności smarnych oleju i jego spalanie), występowaniem przedwczesnych zapłonów (samozapłonów) mieszanki, wreszcie nadmiernym rozszerzeniem termicznym tłoka w cylindrze, co zwykle kończy się jego zatarciem. Zbyt niska temperatura pracy również nie jest wskazana - m. in. pogarszają się wówczas warunki odparowania paliwa, co zakłóca proces spalania i może powodować podwyższoną emisję szkodliwych substancji. Praca w niskiej temperaturze może także prowadzić do tzw. spłukiwania oleju z gładzi cylindrowych, co jest bardzo szkodliwe dla warunków smarowania.

Układy chłodzenia silników spalinowych generalnie można podzielić na dwa zasadnicze typy ? bezpośrednie i pośrednie. Układ chłodzenia nazywamy bezpośrednim, gdy do chłodzenia wykorzystywane jest powietrze bezpośrednio owiewające cylindry i głowicę silnika. Układ nazywamy pośrednim gdy ciepło odbierane jest za pomocą przepływającej przez kanały wewnątrz korpusu silnika cieczy chłodzącej. Wyjątkowo chłodzenie w układzie pośrednim zachodzić może przez odparowanie wody, którą trzeba wówczas bardzo często uzupełniać (tzw. układy otwarte, obecnie praktycznie nie stosowane).


Źródło: https://pl.wikipedia.org/wiki/Uk%C5%82ad_ch%C5%82odzenia_silnika_spalinowego


Sprawne, bezpieczne auto

Niejednemu z nas przydarzył się problem z niesprawnym samochodem. Często taka sytuacja powoduje wiele niedogodności i generuje dodatkowe problemy, dlatego najlepiej będzie zapobiegać tego typu zdarzeniom. Możemy to robić na wiele sposobów, a najważniejsze są tutaj regularne przeglądy techniczne oraz stałe monitorowanie stanu auta. Mamy tu do odegrania bardzo ważną rolę, dlatego jeśli zauważymy, że nasz samochód wydaje dziwne dźwięki lub zachowuje się w inny sposób, warto skonsultować ten stan rzeczy ze specjalistą. Najlepiej oczywiście będzie się w tym celu udać do konkretnego warsztatu mechanicznego lub poprosić o poradę znajomych i zdiagnozować problem jak najszybciej. Często wczesna naprawa pozwoli nam uniknąć poważniejszej usterki, która mogłaby się wiązać ze sporymi kosztami.



© 2019 http://informator.wodzislaw.pl/